امیر بختایی
متن گفتگوی کوتاه صورت گرفته خبرگزاری بانکداری الکترونیکی با بنده (امیر بختایی) در خصوص شرایط تبلیغاتی بانکهای کشور در سال آتی را در ادامه ملاحظه کنید.
باتوجه به اجرای برجام، بانک ها در سال ۹۵ نگاه متفاوتی نسبت به سال های گذشته در خصوص توشه کسب و کار دارند در این راستا شما طراحی کمپین های تبلیغاتی و توسعه برند برای سیستم بانکی باید دارای چه ویژگی هایی باشد و در سال ۹۵ چگونه خواهند بود؟
سال آتی سال سرنوشت سازی برای بانکهای ایرانی خواهد بود. علیرغم به سرانجام رسیدن توافق هسته ای و رفع محدودیتهای مالی بین المللی، بانکهای ایرانی در سال آتی با چالشهای مهمی به ویژه در جذب و حتی حفظ منابع مالی روبرو خواهند بود.
آنچه مسلم است صرفا با طراحی و اجرای کمپین های تبلیغاتی، مسائل مالی و اقتصادی بانکها رفع نخواهد شد. دیگر اختصاص سود بیشتر به سپرده گذاران چاره ساز نیست. چراکه در سالیان اخیر هزینه فراوان این سیاست یعنی جذب منابع با اختصاص سود بالا، توان و رمق بسیاری از بانکها را به شدت کاهش داده است و بانکها ناچارند به دنبال روشهای موثرتر و البته پایدار باشند.
شما در این زمینه چه توصیه ای دارید؟
به نظر من چیزی که بانکهای ایرانی به آن نیاز مبرم دارند، ایجاد تمایز پایدار یا حداقل نیمه پایدار است. بانکها باید تمرکز خود را بر طراحی و ارائه خدمات جدید و البته ارزشمند به مشتریان قرار دهند. چنانچه بانکی بتواند کیفیت خدمات خود را افزایش دهد و یا خدمات مناسب با نیاز مشتریان را به سبد خدمات خود اضافه کند می تواند از فعالیتهای تبلیغاتی حداکثر استفاده را نماید. در غیر این صورت مسائل مهم بانکها همچنان پابرجا خواهند بود.
بانک ها در سال جدید همچنان با کمبود منابع روبرو خواهند بود در نتیجه مجبورند در بخش تبلیغات کاملا صرفه جویانه رفتار کنند برای استفاده بهینه از منابع موجود شما چه توصیه ای دارید؟
مشکلات امروز بانکها در حوزه منابع، نتیجه عملکرد گذشته آنهاست. جذب منابع با هزینه بالا و سرمایه گذاری نادرست این منابع، باعث شده است که عمده بانکها با مشکلات جدی در حوزه مدیریت منابع مواجه شوند.
بعید می دانم سال آتی هم بانکی صرفا با خرید زمین و ملک، ساخت و ساز چشم بسته و سرمایه گذاری غیر حرفه ای در بورس بتوانند هزینه منابع جذب شده را تامین کنند. به نظر می رسد بازار سفته بازی به سر آمده و بانکها ناگزیرند به دنبال روشهای اصولی و پایدار برای ایجاد ارزش افزوده مالی بروند.
بیشتر تمرکز بانک های تجاری روی چه بخش هایی و عواملی باید متمرکز باشد؟
در شرایط پیش روی سیاستهای بانکی نیاز به بازنگری جدی دارد. بازار آینده جایی برای بانکهای تنبل و غیر حرفه ای و فاقد کارشناسان کارآزموده اقتصادی و بانکی ندارد. به نظر من آنچه بانکها باید در سال آتی به صورت جدی در دستور کار خود قرار دهند توسعه خدمات و نوآوری در ارائه خدمات نوین بانکی است.
برای روزآمد کردن تبلیغات چه توصیه هایی دارید؟
مجددا تاکید می کنم که تبلیغات زمانی کاربرد دارد که حرف ارزشمندی هم برای گفتن وجود داشته باشد. چنانچه بانکها قادر به ارائه ارزش به مشتریان خود شوند با ابزارهای ارتباطی می توانند به ترویج خدمات خود بپردازند.
نکته مهم دیگر استفاده درست از رسانه های مدرن و دیجیتال است. در زمانی که استفاده مداوم از تلفن همراه بیشتر از استفاده مداوم از مسواک شده است، عفلت از روشهای جدید ارتباطی مانند Mobile Marketing می تواند جبران ناپذیر باشد. واحدهای تبلیغات و روابط عمومی بانکها هم نیاز به خانه تکانی دارند. مسائل فعلی بانکها با روشهای گذشته و فعلی قابل حل نیستند. این قاعده در حوزه تبلیغات و به طور کلی حوزه ارتباطات عمومی هم صادق است.
امیر بختایی: مشاور و مدرس بازاریابی، فروش و تبلیغات
ثبت ديدگاه