شیوع ویروس کرونا و اهمیت بسیار بالای اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، رسانه ای و … که در سطح جهانی پیدا کرده است، می تواند فرصتی استثنایی برای شکل گیری مدلهای کسب و کار جدید باشد.

کووید ۱۹ رفتارهای خرید و الگوهای مصرف را کاملا عوض کرده است. به همین دلیل کسب و کارهای زیادی از رونق افتاده اند ولی قطعا به کسب و کارهای جدیدی رونق خواهد بخشید. کسی را نمی شناسم که برای در امان ماندن از این بیماری پول خرج نکرده باشد و یا حداقل عادات و رفتارهایش را تغییر نداده باشد. وقتی برای چیزی پول خرج میشود پس میتوان از آن به روشی قانونی و صد البته اخلاقی پول هم درآورد.

این دوره می تواند سکویی برای پرتاب کارآفرینانی باشد که بتوانند برای مسایل این بیماری، راه حلهای موثر ملی و حتی بین المللی طراحی و پیاده کنند.

شاید از این منظر، کشورهایی که زودتر و حتی گسترده تر درگیر کرونا شده باشد، به دلیل کسب دانش و تجربه سریعتر و بیشتر از دیگران، بتوانند برای خود مزیتی رقابتی نیز ایجاد کنند. کاری که به نظرم چینی ها به زودی انجام خواهند داد.

احتمال می دهم در آینده نزدیک واژه هایی همچون شرکتهای کرونایی، استارتاپهای کرونایی، مدل کسب و کار کرونایی، بازاریابی کرونایی، تبلیغات کرونایی، صادرات کرونایی، کالاها و خدمات کرونایی، اپ کرونایی و … را زیاد بشنویم و به کار بگیریم.

 

از شما فعالان و مدیران اقتصادی می پرسم: آیا به جای ترس و فرار از کرونای امروز و کروناهای پیش روی، نمیتوان به خدمت گرفتشان تا هم نیازهای مردم را برطرف کرد و هم کسب درآمد مشروع؟

البته در این مسیر شرکتها و مدیرانی موفق خواهند شد  که بهتر از دیگران پیش بینی کنند، سریعتر طراحی کنند و جسورانه تر عمل کنند.

نوشته: امیر بختایی

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *