ده اشتباه بزرگ در تبلیغات اینترتی

هر روز میلیونها نفر به اینترنت مراجعه می‌کنند. بر این اساس اینترنت بهترین محل برای قرار دادن پیامهای تبلیغاتی و کسب بهترین نتیجه از فعالیتهای تبلیغات است. با این وجود بسیاری از تبلیغ دهندگان اشتباهاتی مرتکب می شوند که اثربخشی تبلیغات اینترنتی خود را تا حد زیادی کم می‌کنند. در ادامه 10 اشتباه متداول در تبلیغات اینترنتی به همراه نکاتی در خصوص نحوه جلوگیری از وقوع اشتباهات آمده است.

  1. اتلاف پول: هیچ مدیری مایل نیست که پول خود را برای تبلیغات فاقد اثربخشی صرف کند. هرچند شرکتهای زیادی دچار این اشتباه می شوند. بسیاری از مدیران تبلیغات خود را در سایتهایی قرار می دهند که بازدیدکنندگان بسیاری دارند ولی آیا همه آن بازدیدکنندگان می توانند مشتری آنها باشند؟ در چنین شرایطی و در صورتیکه پرداخت شما برای نمایش تبلیغات بر مبنای زمان (و نه تعداد کلیک) باشد، بخش عمده پول خود را تلف کرده‌اید. بر این اساس لازم است بصورت مستمر میزان اثربخشی برنامه تبلیغاتی خود را ارزیابی نموده و تبلیغ در سایتهایی که منجربه تماس یا فروش نمی شود را قطع کنید تا از اتلاف بیشتر پول شرکت جلوگیری شود.
  2. تبلیغات Pop-Up: Pup-Up نوعی از تبلیغات ناخواسته است که در قالب یک صفحه جدید بر روی نمایشگر کاربران اینترنت نمایش داده می‌شود. غالباً این شکل از تبلیغات اینترنتی از اثربخشی چندانی برخوردار نیست. حتی ممکن است به جای جذب مشتریان، موجبات آزردگی و فرار آنها را نیز فراهم سازد. از طرف دیگر به وجود آمدن تکنولوژی‌ها و نرم‌افزارهایی که به صورت خودکار از نمایش Pop-Upجلوگیری می‌کنند در بسیاری از موارد موجب از دست رفتن فرصت و پول تبلیغ دهنده می شود. لذا در استفاده از این نوع تبلیغات ناخواسته باید تجدید نظر کرد.
  3. هرزنامه (Spam): بازاریابی از طریق پست الکترونیک یکی از اثربخش‌ترین شیوه‌های بازاریابی در محیط وب است به شرط آنکه به درستی بکار گرفته شود. اگر شما به صندوق پستی الکترونیک مخاطبان خود، نامه‌های بدون درخواست ارسال کنید، شما دچار مشکلات ناشی از ارسال هرزنامه خواهید شد. در صورت ارسال ایمیلهای انبوه ناخواسته به صندوق پستی دیگران، ممکن است توسط آنها به عنوان مزاحم شناخته شوید. در این صورت احتمالاً ایمیل شما را به عنوان هرزنامه به سرویس‌دهندگان پست الکترونیک معرفی خواهند کرد و اینکار باعث می‌شود ایمیلهای ارسالی شما به جای پوشه Inbox به پوشه Bulk یا Spams منتقل شود. نتیجه آنکه اعتبار و به دنبال آن احتمال دیده شدن ایمیلهای تبلیغاتی شما به شدت کاهش خواهد یافت. لذا شما باید تنها برای کسانی که مایل به دریافت این نامه‌ها هستند مطالب خود را ارسال کنید. همچنین بهتر است در پایان ایمیل خود، از مخاطبان بخواهید در صورتیکه تمایلی به دریافت ایمیلهای شما ندارند به شما اطلاع دهند.
  4. پرداخت مبالغ زیاد به تهیه‌کنندگان پیام تبلیغاتی (Copywriters): تهیه پیام تبلیغاتی برای تبلیغات اینترنتی نیاز به دانش هسته ای ندارد. البته لازم به ذکر است که نویسندگان خلاق، باهوش و باذوق نسبت به دیگران پیام های بهتری تدوین می کنند ولی باید دانست که تعداد این افراد کم نیست. پس چنانچه از کار تهیه کننده پیام تبلیغاتی خود راضی نیستید، فرد دیگری را امتحان کنید.
  5. ترجیح شیوه و شکل تبلیغ به محتوای آن: بسیاری از تبلیغ دهندگان شکل و نحوه اجرای تبلیغات (استفاده از انیمیشن و … ) را به محتوای تبلیغ خود ترجیح می دهند. اگر شما نیز چنین تصور می‌کنید باید بدانید که انیمیشن‌های فلش و سایر تکنولوژی های پیشرفته هرگز نمی‌توانند جایگزین محتوای پیام تبلیغ شما باشند. هیچ چیز نمی‌توند جایگزین مطالبی مهم در خصوص کالا یا خدمت شما شود. لذا در طراحی پیام تبلیغاتی خود بسیار دقت نمائید.
  6. عدم وجود گزینه‌ای برای اقدام: به منظور اثربخشی تبلیغ باید به مخاطبان بگوئید که چه کاری باید انجام دهند. قرار دادن نام تجاری شرکت در معرض دید مخاطبان تنها نیمی از کار است. در گام بعدی شمار باید به آنها بگوئید که انتظار دارید چه کاری انجام دهند. نمونه‌ای از این اقدامات می تواند شامل دعوت به کلیک روی تبلیغات برای دریافت اطلاعات بیشتر باشد.
  7. استفاده از تبلیغات قدیمی و کهنه: تبلیغ قدیمی و تکراری نمی‌تواند موجبات ارتقای نام تجاری شما را فراهم سازد. حتی ممکن است به ارزش نام تجاری شما آسیب نیز برساند. هرچند نام تجاری، شعار تبلیغاتی یا لوگوی شما می‌تواند برای سالها یکسان باشد ولی شما باید مرتباً تم‌های خلاقانه‌ای برای تبلیغات خود انتخاب کنید. تنوع و نوآوری در شکل و محتوای تبلیغ می‌تواند مانع کسالت و دل‌زدگی مخاطبان شما شود.
  8. تمام تلاش خود را منحصراً معطوف به تبلیغات اینترنتی کردن: از آنجائیکه تمام مخاطبان شما از تبلیغات اینترنتی استفاده نمی‌کنند، توجه صرف به تبلیغات آنلاین موجب از دست دادن بخشی از مشتریان خواهد شد. لذا بهتر است برای پوشش بیشتر مخاطبان، از دو روش تبلیغات اینترنتی و تبلیغات آفلاین بصورت همزمان استفاده شود. اینکار سطح پوشش تبلیغات شما را افرایش داده و افراد بیشتری را با شرکت شما آشنا خواهد ساخت.
  9. طراحی نامناسب تبلیغ: همانگونه که یک وب سایت باید به راحتی برای کاربرانش قابل استفاده باشد، تبلیغات شما نیز باید به راحتی مشاهده و خوانده شود. نباید با استفاده از تکنولوژی‌های مختلف موجبات حواس پرتی مخاطبان خود را فراهم آورید.
  10. مکان نامناسب: برای اثربخشی بیشتر تبلیغات باید آنها را در مکان مناسبی قرار داد. قبل از نمایش تبلیغ خود از محل دقیق نمایش آن مطمئن شوید. ضمناً زمان نمایش تبلیغ نیز بسیار مهم است. برای اثربخشی بیشتر باید همواره نتایج تبلیغ خود را مورد بررسی قرار دهید و بهترین زمان و مکان را برای نمایش تبلیغ خود انتخاب کنید.

 

منبع: ماهنامه مدیریت بازاریابی و تبلیغات، شماره 14، نوشته امیر بختایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *