ده اشتباه بزرگ در تبليغات اينترتي

هر روز ميليونها نفر به اينترنت مراجعه مي‌كنند. بر اين اساس اينترنت بهترين محل براي قرار دادن پيامهاي تبليغاتي و کسب بهترين نتيجه از فعاليتهاي تبليغات است. با اين وجود بسياري از تبليغ دهندگان اشتباهاتي مرتکب مي شوند که اثربخشي تبليغات اينترنتي خود را تا حد زيادي كم مي‌كنند. در ادامه 10 اشتباه متداول در تبليغات اينترنتي به همراه نكاتي در خصوص نحوه جلوگيري از وقوع اشتباهات آمده است.

  1. اتلاف پول: هيچ مديري مايل نيست که پول خود را براي تبليغات فاقد اثربخشي صرف کند. هرچند شركتهاي زيادي دچار اين اشتباه مي شوند. بسياري از مديران تبليغات خود را در سايتهايي قرار مي دهند که بازديدکنندگان بسياري دارند ولي آيا همه آن بازديدکنندگان مي توانند مشتري آنها باشند؟ در چنين شرايطي و در صورتيكه پرداخت شما براي نمايش تبليغات بر مبناي زمان (و نه تعداد كليك) باشد، بخش عمده پول خود را تلف كرده‌ايد. بر اين اساس لازم است بصورت مستمر ميزان اثربخشي برنامه تبليغاتي خود را ارزيابي نموده و تبليغ در سايتهايي كه منجربه تماس يا فروش نمي شود را قطع كنيد تا از اتلاف بيشتر پول شرکت جلوگيري شود.
  2. تبليغات Pop-Up: Pup-Up نوعي از تبليغات ناخواسته است كه در قالب يك صفحه جديد بر روي نمايشگر كاربران اينترنت نمايش داده مي‌شود. غالباً اين شكل از تبليغات اينترنتي از اثربخشي چنداني برخوردار نيست. حتي ممكن است به جاي جذب مشتريان، موجبات آزردگي و فرار آنها را نيز فراهم سازد. از طرف ديگر به وجود آمدن تکنولوژي‌ها و نرم‌افزارهايي كه به صورت خودكار از نمايش Pop-Upجلوگيري مي‌كنند در بسياري از موارد موجب از دست رفتن فرصت و پول تبليغ دهنده مي شود. لذا در استفاده از اين نوع تبليغات ناخواسته بايد تجديد نظر كرد.
  3. هرزنامه (Spam): بازاريابي از طريق پست الکترونيک يکي از اثربخش‌ترين شيوه‌هاي بازاريابي در محيط وب است به شرط آنكه به درستي بکار گرفته شود. اگر شما به صندوق پستي الکترونيک مخاطبان خود، نامه‌هاي بدون درخواست ارسال کنيد، شما دچار مشکلات ناشي از ارسال هرزنامه خواهيد شد. در صورت ارسال ايميلهاي انبوه ناخواسته به صندوق پستي ديگران، ممكن است توسط آنها به عنوان مزاحم شناخته شويد. در اين صورت احتمالاً ايميل شما را به عنوان هرزنامه به سرويس‌دهندگان پست الكترونيك معرفي خواهند كرد و اينكار باعث مي‌شود ايميلهاي ارسالي شما به جاي پوشه Inbox به پوشه Bulk يا Spams منتقل شود. نتيجه آنكه اعتبار و به دنبال آن احتمال ديده شدن ايميلهاي تبليغاتي شما به شدت كاهش خواهد يافت. لذا شما بايد تنها براي کساني که مايل به دريافت اين نامه‌ها هستند مطالب خود را ارسال کنيد. همچنين بهتر است در پايان ايميل خود، از مخاطبان بخواهيد در صورتيكه تمايلي به دريافت ايميلهاي شما ندارند به شما اطلاع دهند.
  4. پرداخت مبالغ زياد به تهيه‌کنندگان پيام تبليغاتي (Copywriters): تهيه پيام تبليغاتي براي تبليغات اينترنتي نياز به دانش هسته اي ندارد. البته لازم به ذکر است که نويسندگان خلاق، باهوش و باذوق نسبت به ديگران پيام هاي بهتري تدوين مي کنند ولي بايد دانست كه تعداد اين افراد کم نيست. پس چنانچه از کار تهيه کننده پيام تبليغاتي خود راضي نيستيد، فرد ديگري را امتحان کنيد.
  5. ترجيح شيوه و شکل تبليغ به محتواي آن: بسياري از تبليغ دهندگان شکل و نحوه اجراي تبليغات (استفاده از انيميشن و … ) را به محتواي تبليغ خود ترجيح مي دهند. اگر شما نيز چنين تصور مي‌كنيد بايد بدانيد كه انيميشن‌هاي فلش و ساير تکنولوژي هاي پيشرفته هرگز نمي‌توانند جايگزين محتواي پيام تبليغ شما باشند. هيچ چيز نمي‌توند جايگزين مطالبي مهم در خصوص کالا يا خدمت شما شود. لذا در طراحي پيام تبليغاتي خود بسيار دقت نمائيد.
  6. عدم وجود گزينه‌اي براي اقدام: به منظور اثربخشي تبليغ بايد به مخاطبان بگوئيد که چه کاري بايد انجام دهند. قرار دادن نام تجاري شرکت در معرض ديد مخاطبان تنها نيمي از کار است. در گام بعدي شمار بايد به آنها بگوئيد که انتظار داريد چه کاري انجام دهند. نمونه‌اي از اين اقدامات مي تواند شامل دعوت به کليک روي تبليغات براي دريافت اطلاعات بيشتر باشد.
  7. استفاده از تبليغات قديمي و کهنه: تبليغ قديمي و تكراري نمي‌تواند موجبات ارتقاي نام تجاري شما را فراهم سازد. حتي ممکن است به ارزش نام تجاري شما آسيب نيز برساند. هرچند نام تجاري، شعار تبليغاتي يا لوگوي شما مي‌تواند براي سالها يکسان باشد ولي شما بايد مرتباً تم‌هاي خلاقانه‌اي براي تبليغات خود انتخاب کنيد. تنوع و نوآوري در شكل و محتواي تبليغ مي‌تواند مانع كسالت و دل‌زدگي مخاطبان شما شود.
  8. تمام تلاش خود را منحصراً معطوف به تبليغات اينترنتي كردن: از آنجائيکه تمام مخاطبان شما از تبليغات اينترنتي استفاده نمي‌کنند، توجه صرف به تبليغات آنلاين موجب از دست دادن بخشي از مشتريان خواهد شد. لذا بهتر است براي پوشش بيشتر مخاطبان، از دو روش تبليغات اينترنتي و تبليغات آفلاين بصورت همزمان استفاده شود. اينكار سطح پوشش تبليغات شما را افرايش داده و افراد بيشتري را با شركت شما آشنا خواهد ساخت.
  9. طراحي نامناسب تبليغ: همانگونه که يک وب سايت بايد به راحتي براي کاربرانش قابل استفاده باشد، تبليغات شما نيز بايد به راحتي مشاهده و خوانده شود. نبايد با استفاده از تکنولوژي‌هاي مختلف موجبات حواس پرتي مخاطبان خود را فراهم آوريد.
  10. مکان نامناسب: براي اثربخشي بيشتر تبليغات بايد آنها را در مکان مناسبي قرار داد. قبل از نمايش تبليغ خود از محل دقيق نمايش آن مطمئن شويد. ضمناً زمان نمايش تبليغ نيز بسيار مهم است. براي اثربخشي بيشتر بايد همواره نتايج تبليغ خود را مورد بررسي قرار دهيد و بهترين زمان و مكان را براي نمايش تبليغ خود انتخاب كنيد.

 

منبع: ماهنامه مدیریت بازاریابی و تبلیغات، شماره 14، نوشته امیر بختایی

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *